AANDACHT IN OPEN FOCUS

Misschien herken je wel dat je jezelf moe en gespannen voelt als je lang op een zelfde manier turend naar een tekst of voorwerp hebt gekeken? Je denkt vaak dat het komt doordat je lang in eenzelfde houding zat.

Wat je niet ervaart, is dat steeds dezelfde manier van aandacht hebben een van de redenen is waardoor je energie verliest. We hebben onbewust vaak lang (gespitste) aandacht op één en dezelfde manier. En daar worden we moe en gespannen van.

 

Wat is eigenlijk aandacht?
Aandacht is een gewaarzijn. We kunnen het niet stoppen, want je doet het niet, je bént aandachtig. Wat we wel kunnen doen, is de verschillende soorten aandacht die er zijn onderscheiden, herkennen bij ons zelf en aanpassen aan de omstandigheden.

Goed om te weten is dat aandacht in twee soorten in te delen is :

De dimensie van diffuse aandacht tegenover vernauwde aandacht:

  • bij diffuse aandacht moet je denken aan aandacht vanuit een 180 º of groter overzicht, het totaal waarnemend.
  • vernauwde aandacht is het tegenovergestelde, een specifiek gerichte of verkokerde aandacht

De dimensie van objectgerichte aandacht tegenover geabsorbeerde aandacht:

  • objectgerichte aandacht is van een afstand kijkend, gerichte aandacht
  • hiertegenover staat geabsorbeerde aandacht (of ook verzonken aandacht) wanneer je helemaal kunt opgaan in iets.

 

Je hebt voorkeursstijlen voor jouw manier van aandacht. Als je veel in één bepaalde aandachtsdimensie zit, kan dat tot (energie) problemen leiden. Enkele voorbeelden kunnen zijn:

Vernauwde/objectgerichte aandacht : stress, angst en spanning, gevoelens van eenzaamheid en niet verbonden voelen, chronische pijn. Je bent letterlijk te lang gespannen en dat eist zijn tol.

Verzonken, geabsorbeerd: dagdromend, wazig, verlies van focus. Dit kan bijvoorbeeld ook voorkomen bij mensen die leiden aan ADD.

Diffuus: typerende aandachtsstijl bij mensen met aandachtsproblemen zoals ADD of ADHD

 

Wat kan je helpen?

Bewust worden van jouw voorkeuren voor de soorten aandacht waarin jij de wereld gewaar bent.

Open te leren staan voor andere aandachtsstijlen en bv door ervaringsgerichte coachingssessies te leren te wisselen en kijken vanuit een open focus.

Oefeningen doen met open focus training.

 

Als je meer wilt weten over open focus aandachtstraining dan kun je meer lezen op website www.openfocus.nl

Als je wilt ervaren hoe jij je aandacht meestal focust; wat dat voor jouw energie betekent; welke andere manieren van aandacht je kunt gebruiken kun je altijd contact opnemen via eveline@eigenweiscoaching.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *